onsdag den 11. juli 2012

Oreo brownie med hvid og mørk chokolade

Jeg elsker oreo og alt hvad der indeholder oreos. Min kæreste skulle holde fødselsdag for nogle venner for noget tid siden, og der skulle selvfølgelig bages en kage. Eftersom jeg elsker at bage, lovede jeg hurtigt at jeg nok skulle stå for en lækker kage. Valget faldt på en brownie med oreos. Jeg har engang set et eller andet sted, at man kunne bage oreos i en kage, derfor besluttede jeg mig for at eksperimentere lidt. Jeg blev ret glad for resultatet af denne brownie med oreo, hvid og mørk chokolade. Kagen blev dejlig svampet, og smagte helt vildt godt. Det er helt sikkert ikke sidste gang den bliver bagt!


Ingredienser
1 pakke usaltede smør (ca. 250 g)
1 1/4 dl alm. sukker
1 1/4 dl. rørsukker
1 tsk. vanilje ekstrakt
2 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
2 æg
ca. 5 dl mel
1/2 tsk salt
100 gram mørk chokolade
100 gram hvid chokolade
Ca. 1 pakke oreo

Lad smørren stå ude til den er omkring stuetemperatur, så er den lettere at arbejde med.
Kom smør, sukker og rørsukker i en skål, og pisk det så det er nogenlunde rørt sammen. Tilsæt vanilje ekstraakt sammen med de to æg, og rør godt.

Tilsæt bagepulver, vaniljesukker, salt og mel, og rør det hele godt sammen, det hele skal fordeles godt. 

Hak oreo groft og bland det i dejen. Hak den hvide og den mørke chokolade i mindre stykker og rør forsigtigt rundt.

Kom dejen i en smurt form/fad, jo mindre fad jo tykkere bliver brownien, og omvendt. 
Kagen bages i ovnen på 180 grader i ca. 30 grader, eller til den er gylden på toppen. 

Lad brownien køle godt af, skær den i firkantet stykker og server. 

Mums siger jeg bare :-)



- Pernille Elise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar