søndag den 28. april 2013

Lagkage med blåbær og hvid chokolade creme

Jeg skulle lave en lagkage til min mors fødselsdag i fredags. Jeg er helt vild med Mette Blomsterberg, og på et tidspunkt var der på DR1 en serie der hed kongerigets kager, hvor Mette Blomsterberg tog rundt i Danmark og samlede opskrifter fra en række almindelige danskere. Her var en kvinde som have lavet en lagkage med hyldeblomst og blåbær creme, og ud fra hendes opskrift kom Mette Blomsterberg med hendes bud på en lagkage med hyldeblomst og blåbær creme. Det er Mette Blomsterbergs opskrift jeg har taget udgangspunkt i. Da jeg ikke er så vild med hyldeblomst, har jeg blot lavet en hvid chokolade creme sammen med den lækre blåbær creme. Lagkagen blev virkelig god, og jeg er sikker på jeg kommer til at bage den igen. Især lagkagebundene vil jeg bruge igen næste gang jeg skal lave en lagkage :-)

Ingredienser

Kagebund:
2 dl mælk
90 g smør
1 vaniljestang
200 g lys rørsukker
4 æg (str. L)
250 g hvedemel
2 tsk. bagepulver

Blåbær creme:
3 blade husblas
1 vaniljestang 
Lidt lys rørsukker
5 dl piskefløde
150 g hvid chokolade 

Blåbær creme:
3 blade husblas
75 g lysrørsukker
125 g blåbær (jeg brugte frosne)
Revet skal fra 1 lime
Saft fra 1 lime
5 dl piskefløde

Overtræk:
3 dl. fløde
Friske blåbær


Kagebunde
Mælk og smør lunes i en gryde, til smørret smelter. Vaniljestangen flækkes, og kornene blandes med lidt sukker. 
Kom sukker og æg i en skål, og pisk det sammen til det er hvidt og luftigt. Kom vaniljekornene op i skålen og pisk forsigtigt. 
Sigt mel og bagepulver ned i skålen, og vend forsigtigt. Hæld den lune smør/mælk blanding i dejen lidt af gangen, og rør forsigtigt rundt til dejen har en ensartet konsistens. 
Kom dejen i en springform, som er smurt i bunden. Bag kagen i 40-45 minutter ved 175 grader. 
Lad kagen afkøle. Når kagen er kold, skæres den ud til tre bunde med en brødkniv. 



Blåbær creme:
Læg husblas i blød i koldt vand i en halv time.
Kom sukker, blåbær, limeskal og limesaft i en gryde og sæt det til at simre i ca. 10 minutter. Vrid husblassen for vand, tag gryden af varmen, og rør husblassen ud i kompotten. Lad kompotten køle af, og brug derefter en stavblender og blend det. Lad kompotten køle af i køleskabet til kagen skal lægges sammen. 

Hvid chokolade creme:
Læg husblassen i blød i koldt vand i en halv time.
Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og bland dem med lidt sukker, så kornene skilles ad. 
Hæld fløden, vaniljesukkeret samt de tomme vaniljestænger i en gryde. Varm fløden op til ca. 80 grader. Hak chokoladen i små stykker, tag gryden af varmen og bland chokoladen i til alt chokoladen er smeltet. 
Vrid husblassen fri for vand og kom den ned i den varme gryde. Rør godt rundt i fløden til husblassen er smeltet. Hæld cremen i en ren skål, og kom den tildækket i køleskabet i minimum tre timer, men gerne til dagen efter. 



Opbygning af kagen:
Vask springformen så den er helt ren, klip et stykke bagepapir til og læg det rundt i kanten af springformen. Kom en af kagebundene ned i formen. 
Tag blåbær kompotten ud af køleskabet og rør i den til den er lind og let. Pisk fløden til let skum. Bland en smule fløde sammen med blåbærkompotten, og kom det derefter op til resten af fløden. Bland det forsigtigt sammen til cremen er ensartet. Smør cremen på kagebunden i springformen. 
Læg den næste bund ovenpå blåbærcremen og pres den forsigtigt ned. Tag den hvide chokoladecreme ud fra køleskabet og pisk den forsigtigt med el-piskeren til den er tyk. Smør chokoladecremen ud på kagebunden. Kom den sidste kagebund oven på, og pres forsigtigt ned. 
Stil kagen på køl, gerne i nogle timer.
Vend forsigtigt kagen på hovedet og placer den på det fad den skal serveres på. Tag springformen forsigtigt af samt bagepapiret. 
Pisk flødeskummen, og smør det pænt på kagen. Pynt med blåbær eller andet efter eget valg. 
Stil kagen i køleskabet til den skal serveres.




- Pernille Elise

10 kommentarer:

  1. Wauv den ser super lækker ud.

    Må jeg vist prøve en dag.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  2. Fantastisk kage 😄😄😄 den smager SÅÅÅ godt kh Rikke

    SvarSlet
  3. Jeg lavede denne kage til min fødselsdag i går. Den blev helt forrygende, og opskriften er nem at følge - hvis man kan se bort fra fejlen, at der står blåbærcreme to gange i stedet for hvid chokoladecreme :-) Men en god kage. Og så farvede jeg bundene med en små blå konditorfarve, så der virkelig var knald på farverne, når man skar kagen.
    Vh Janne.

    SvarSlet
  4. Er igang med lagkagen - men kan det passe at blåbærcremen blir sådan lidt klumpet? Blåbær-sylten er jo mega stiv når den har stået i køleskabet (selvom jeg prøvede at piske den blød så var den stadig ret stiv i det). Og når man så blander det med flødeskummet, blir der små stykker blåbær-gele i...??

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej den skal ikke være klumpet. Måske du har kommet for meget husblas i, eller glemt at bruge stavblenderen.
      Det lyder hvert fald som om der er noget der er gået galt.
      Jeg vil sige prøv igen :-) Selvom det er øv.

      Slet
  5. Jeg puttede 3 blade husblas i.
    Men jeg blendede det med håndmixeren mens det stadig var varmt i gryden (og husblassen var opløst i). Skal man først blende det når det er kølet af? Har en anden opskrift hvor man ikke blender bærrene inden de kommes i køleskabet (efter de har kogt). Der er bær-kompotten meget tyndere og nem at røre sammen med flødeskummet. Så tænker om det er pga jeg har blendet det inden det kom i køleskabet?
    Det skal da være helt køleskabskoldt når det blandes med flødeskummet, ik'? Hvordan rører du det så det er lindt efter det har været i køleskabet? Med håndmixeren eller bare med en ske?

    SvarSlet
  6. Hvor stor en springform passer opskriften til?

    SvarSlet
  7. Hej. Har du erfaring med at fryse bundene? Jeg skal lave en bryllupskage, og parret har præcis ønsket blåbær og hvid chokolade. Men da jeg også skal pynte kagen, er jeg nødt til at lave bundene i forvejen. Tror du at marcipan eller fondant passer bedst som overtræk? Tak for hjælpen :-)
    Hilsen Julie

    SvarSlet
  8. Fantastisk kage tak for opskriften.

    SvarSlet
  9. Blåbærcremen står skrevet 2 gange, men det er ikke den samme opskrift. Skal der bruges 2 forskellige blåbærcreme?

    SvarSlet