tirsdag den 26. juni 2012

Fødselsdags lagkage

Min kæreste havde fødselsdag igår, og jeg havde derfor lovet ham at lave en fødselsdags lagkage. Han elsker hindbær og makroner, så det lovede jeg kagen nok skulle indeholde. I hans familie er det en tradition, at der er chokolade kringler på lagkagerne, så dem skulle han selvfølgelig ikke snydes for.
Jeg har altid godt kunne tænke mig, at bage mine egene lagkagebunde, så nu skulle det prøves af. Istedet for en tre lags lagkage, valgte jeg at lave to bunde som var lidt tykkere, og dermed kun et lag skum i midten. Lagkagebundene er rimelig simple, så det er helt sikkert ikke sidste gang jeg laver dem. Måske skal der eksperimenteres med chokolade lagkagebunde næste gang :-)


Ingredienser
Pr. bund:

2 æg
100 g rørsukker
15 g vaniljesukker
25 g smeltede smør
1 dl mælk
120 g mel
1 tsk bagepulver
  1. Rørsukker, vaniljesukker og æg piskes til det er tykt og skummende.
  2. Bland mel og bagepulver, og sigt det ned i æggemassen. 
  3. Kom smør og mælk i en gryde, og lun det. Hæld det derefter ned til æggemassen. 
  4. Rør forsigtigt, og hæld dejen i en smurt springform. 
  5. Bag bunden i ovnen i 20-25 minutter, eller til den er gylden på toppen. 
Gentag processen til man har det antal lagkagebunde man ønsker. Jeg lavede to bunde, da de blev lidt tykkere end de lagkagebunde man kan købe i butikkerne. Så for at kagen ikke blev for høj, valgte jeg kun at bage de to bunde. 

Pynt og skum:
100 g mørkt chokolade
100 g sprøde markroner
1/2 L fløde
Hakkede pistacie nødder
Hindbær
Chokolade kringler

I mellem lagkagebundene lavet jeg et lag med hakkede mørkt chokolade, knuste markroner og  flødeskum. 
Hele kagen blev smurt med ren flødeskum, og pyntet med hakkede pistacienødder, friske hindbær og chokolade kringler.  


Vi havde en fantastisk dag, med lækker middag og denne skønne lagkage bagefter.


- Pernille Elise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar