onsdag den 31. oktober 2012

Kage tern med chokolade og kokos

For to ugers tid siden, lavede jeg disse lækre kage tern. Da jeg efterfølgende havde en stor eksamen, fik jeg aldrig lagt dem på bloggen. Men i skal da ikke snydes.
Jeg lavede disse kage tern til en tøse aften, hvor den stod på lækre hjemmelavede club sandwich, vin og denne lækre dessert. Det gik rent ind.
Jeg havde set i et mad magasin, at man kunne overtrække et stykke kage med chokolade glasur, og derefter pynte det med farverigt krymmel eller kokos. Derfor har jeg selv bagt en kage, og brugt ideen med at overtrække den og pynte den.
Jeg valgte mørkt chokolade overtræk med kokos, hvilket jeg elsker. Jeg er selv overrasket over hvor gode de blev, og det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har bagt dem. De smagte helt vildt godt, jeg er hvert fald fan.
Ingredienser

Til kagen:

2 æg
250 g sukker
50 g smør
2 dl mælk
250 g mel
1 tsk. vaniljesukker
2 tsk. bagepulver
1 spsk. kakao pulver

Overtræk
150 g smør
1 dl mælk
200 g sukker
150 g chokolade
Kokos

Der bliver rigeligt med chokolade glasur, men der skal være noget at dyppe de små kage tern i, ellers bliver det lidt besværgeligt.


  1. Bland æg, smør og sukker og rør godt. 
  2. Tilsæt mælk, mel, vaniljesukker, bagepulver og kakaopulver. Bland dejen godt, og kom den i et forholdsvist lille fad, således at man ikke får en helt flad kage, men en kage som bliver til næsten kvadratiske tern når den skæres ud. 
  3. Bag kagen ved 180 grader i 20-30 minutter eller til den virker fast og ser gylden ud.
  4. Lad kagen køle helt af, inden den skæres ud i en ønskede størrelse små firkanter. 
  5. Kom smør, sukker, mælk og chokolade i en gryde, og lad det simre indtil det er flydende. Lad glasuren køle lidt af.
  6. Dyp de små firkanter ned i glasuren med en gaffel, og læg den over i den ønskede pynt. Her havde jeg brugt kokos. 
  7. Sæt kagerne på køl, så chokolade overtrækket sætter sig, og server herefter. 


- Pernille Elise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar