mandag den 3. september 2012

Biscotti

Da jeg var i Italien i sommers, fik jeg tit sådan nogle lækre biscotti kager. De smager virkelig godt, dejlig sprøde og er gode som en lille kage til te, kaffe eller dessert vin. Derudover er de perfekte som en lille værtinde eller værts gave. 
De er faktisk ganske enkle at bage. Jeg fik en opskrift af min kærestes mor, som hun bruger. Og med lidt justeringer, har jeg bagt disse lækre sprøde små kager. :-)


Ingredienser 
160 g hvedemel
100 g fuldkorns speltmel
1 1/2 tsk. bagepulver
1 tsk. vanilje sukker
225 g sukker
2 æg
1 æggeblomme
Saft og revet skal af en økologisk citron
180 g grofthakkede mandler (med skal på)


  1. Bland alle de tørre ingredienser (mel, bagepulver, vanilje sukker og sukker)
  2. Tilsæt æg, revet citronskal og citronsaft. Bland dejen godt.
  3. Tilsæt de grofthakkede mandler, og ælt dejen godt sammen med fingerne. 
  4. Del dejen i fire potioner. Kom lidt hvedemel ud på bordet, og rul hver potion til en tyk pølse. 
  5. Læg de fire stykker op på en bageplade med bagepapir, og giv dem et lille tryk oven på - så de bliver en anelse mere flade. Bag dem i små 20 minutter ved 170 grader. Giv dem endelig ikke længere, da de skal i ovnen igen. 
  6. Tag dem ud, og skær dem i små stykker, ca. 1 cm brede. Kom dem tilbage i ovnen, men nu ved 130 grader, i små 10-15 minutter. De skal være gyldne og sprøde.
  7. Lad dem køle af på en rist, og server til kaffe, te eller som dessert med lidt dessert vin. :-)


- Pernille Elise

2 kommentarer:

  1. Mums, sådan en kunne jeg godt lige spise til min kaffe :)især efter 8 timers kon-opgaveregning på skolen - på en lørdag!!

    SvarSlet
  2. Puha det lyder som en hård lørdag, så er vi rigtig igang igen, det er altså noget andet end praktikken.
    De smager virkelig også godt, og det bedste er at de er enkle at lave. Jeg skal helt sikkert prøve at lave dem med nogle andre ting end kun mandler også :)

    SvarSlet